Vanavond is BK-directeur Emmeline Bijlsma in zowel het NOS journaal als bij het RTL nieuws te zien nav de uitspraak van de Raad van State. Ze stond vandaag veel landelijke pers te woord en benadrukt: “Drie jaar inzet namens 170 leden van de Brancheorganisatie Kinderopvang beloond. De Raad van State is het met ons eens dat de Minister de Stint niet zomaar en niet op deze wijze van de weg mocht halen. BK heeft zich al die jaren hard gemaakt voor een zorgvuldige, rechtvaardige en proportionele handelswijze van de overheid in deze emotioneel beladen zaak. Deze uitspraak komt daar (deels) aan tegemoet.”
Meteen na de uitspraak was Emmeline al te horen op het radio1journaal. Luister hier het fragment.
De Volkskrant schrijft: ‘Ook Raad van State vindt dat ministerie schade Stints moet vergoeden: ‘Keuring volstrekt onder de maat’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet de fabrikant van de Stint en kinderdagverblijven die dat voertuig gebruikten deels vergoeden voor de abrupte beslissing de elektrische bolderkar in 2018 van de weg te halen. Dat heeft de Raad van State beslist in een hoger beroep ingesteld door het ministerie.
Emmeline Bijlsma van de Brancheorganisatie Kinderopvang is blij met de uitspraak, maar betreurt het dat ook de Raad van State een verschil ziet tussen lichte en zware Stints. ‘Wij hebben dat onderscheid altijd gezien als een formalistisch, juridisch trucje waarmee de minister probeerde om onze sector buitenspel te zetten.’
Volgens de hoogste bestuursrechtbank hoeft het kabinet alleen gebruikers en fabrikanten van de ‘lichte’ voertuigen te compenseren. Dit gaat het ministerie ‘heel ruimhartig’ doen, zegt een woordvoerder. De totale kosten van die operatie zijn nog niet bekend. Volgens de Brancheorganisatie Kinderopvang is de schade per Stint 20 duizend euro.
Het AD meldt: Doorbraak in Stint-zaak: compensatie voor gebruikers en fabrikant
De Brancheorganisatie Kinderopvang is tevreden met de uitspraak van de Raad van State. De brancheorganisatie vindt ook dat er ‘zo snel mogelijk’ met de minister om tafel moet worden gegaan om het nu goed af te handelen. ,,Na drie jaar willen we hier graag een punt achter zetten.”
Lees hier het hele artikel
NOS online stelt: ‘Ministerie moet een schadevergoeding betalen voor van de weg halen Stint’
Emmeline Bijlsma van Brancheorganisatie Kinderopvang is blij met de uitspraak. Toch zijn de meeste kinderdagverblijven niet verzekerd van compensatie. “Het overgrote deel was van het zware type. Dan denk je aan 95 procent.”
Daarom roept de raad de minister op om met de gebruikers van de zwaardere Stints te overleggen over schadevergoeding. Het ministerie laat weten dit advies ter harte te nemen en met de gebruikers van de lichte en de zwaardere Stints en de fabrikant in gesprek te gaan. Alleen al voor de 170 kinderdagverblijven bedraagt de schade 100.000 euro per instelling, zei Bijlsma maandag in Nieuwsuur. De fabrikant is zo goed als failliet.
Lees hier het hele artikel
RTL online schrijft: ‘Overheid moet schadevergoeding betalen aan fabrikant en gebruikers van Stint’
De hoogste bestuursrechter kan de minister niet verplichten de schade te vergoeden van gebruikers van ‘zwaardere’ Stints met een elektromotor van 1200 watt. Deze Stints met een groter vermogen hebben nooit officieel toestemming gekregen om op de openbare weg te rijden, maar hebben wel jarenlang deelgenomen aan het verkeer. Dat valt deze gebruikers niet te verwijten, omdat voor hen niet duidelijk was en ook niet hoefde te zijn dat alleen de lichte Stint de weg op mocht. Daarom roept de Afdeling bestuursrechtspraak de minister op om met de gebruikers van deze zwaardere Stints te overleggen over schadevergoeding.
Lees hier verder
Op KinderopvangTotaal lees je: ‘Ministerie veroordeeld tot schadevergoeding Stint’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet de fabrikant van de Stint en kinderdagverblijven die dat voertuig gebruikten vergoeden voor de beslissing het voertuig in 2018 van de weg te halen. De BK, die de zaak detsijds aanspande, schat de schade per organisatie op 20.000 euro.
Volgens Bijlsma bedraagt de schade per Stint zo’n 20.000 euro. ‘Dat is € 10.000 voor het voertuig dat ineens niet meer kon worden gebruikt, en € 10.000 voor alle kosten die kinderopvangorganisaties hebben moeten maken voor vervangend vervoer. Denk aan het langdurig huren van busjes, het gebruik maken van taxi’s en de extra inzet van personeel die daarvoor nodig was. Voor de 170 organisaties namens wie BK naar de rechter stapte zal dat dus neerkomen op zo’n 15 tot 20 miljoen euro.’
Lees hier meer