23 mei 2025
Reageer vóór 3 juni: wijziging 10 naar 8 zitplaatsen BSO-bus schadelijk voor de sector

Eerder informeerden we je al over de aanstaande wijzigingen in de wet- en regelgeving over de BSO bus. Eén van de voorgestelde aanpassingen is het verlagen van het maximaal aantal zitplaatsen in de BSO bus van 10 naar 8. Deze maatregel raakt direct de kinderopvangsector en heeft zeer negatieve gevolgen voor de logistiek, kosten en personeelsinzet. Tot en met 3 juni kun je reageren op de internetconsultatie over de ‘Wijziging Regeling Voertuigen’.
Waarom deze wijziging onwerkbaar is
BK heeft vanaf het allereerste voornemen in 2019 tot en met nu laten weten dat deze maatregel zinloos is én de sector opzadelt met grote personele en financiële gevolgen:
- Extra personeel vereist
Minder zitplaatsen betekent meer voertuigen en méér ritten. Dat vraagt om extra medewerkers, terwijl de sector nu al kampt met ernstige personeelstekorten. - Leidt tot hogere kosten en milieudruk
Meer voertuigen betekent hogere aanschaf- en personeelskosten, meer parkeerdruk én extra milieubelasting door de productie van nieuwe elektrische voertuigen. - Geen bewezen veiligheidswinst oplevert
Onderzoek van onder meer TNO en onafhankelijke statistische analyses tonen aan dat het vervoeren van tien kinderen minstens zo veilig is als acht. Er zijn geen nieuwe feiten die de beperking tot acht zitplaatsen rechtvaardigen.
Negeren succesvol convenant
Sinds 2020 geldt een werkbaar en veilig convenant met extra waarborgen zoals verplichte rijtrainingen en route-eisen. Dit heeft het vertrouwen in de BSO bus hersteld. Het is onbegrijpelijk dat deze regeling nu van tafel dreigt te gaan.
Laat ook jouw stem horen en reageer vóór 3 juni op de internetconsultatie
De wijziging is niet onderbouwd, brengt hoge kosten met zich mee, belemmert de praktijk én draagt niet bij aan extra verkeersveiligheid. We roepen je daarom op om te reageren op deze voorgenomen wijziging via de internetconsultatie die daarvoor open staat.
Reageer op de internetconsultatie
Onze volledige reactie lees je hieronder – gebruik deze gerust als inspiratie voor je eigen inzending.