In deze 34e aflevering van de BK Podcast is wetenschapsjournalist Mark Mieras te gast. Mark, die cum laude afstudeerde in de theoretisch natuurkunde, richt zich al jaren op de neuropsychologie van spelgedrag. Op het moment is hij bezig met schrijven van een stevig boek waarin hij laat zien hoe diep en fundamenteel spelen is. Mark pleit ervoor om op te houden om de speeltijd van 0-6 jaar te zien als wachttijd voordat het “echte” leren begint. Kinderen geven immers leiding aan het eigen proces door die enorme drang om te spelen en plezier te maken. Dat plezier is niet voor niks. Kinderen zijn altijd op zoek naar ervaringen die op dat moment belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Vandaar dat je ziet dat in alle fasen van de kindertijd, kinderen heel specifiek spel vertonen. Wat betekent dit voor de rol van de pedagogisch medewerker in dit belangrijke proces? En hoe kan VVE een instrument zijn in de kansengelijkheid? Neem samen met wetenschapsjournalist Mark Mieras, Felix Rottenberg en Emmeline Bijlsma een duik in recente ontdekkingen over het geheim van onze jongste ontwikkeling.