3 december 2024

Reminder: heb jij de invultool voor het kostprijsonderzoek al ingevuld?Leden

Foto: Vojtech Okenka

Eerder deze maand hebben alle kinderopvangorganisaties een uitnodiging van SEO Economisch Onderzoek ontvangen om mee te doen aan het kostprijsonderzoek. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de kostprijzen van dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Meedoen is belangrijk voor de sector! Hieronder vind je aanvullende informatie over het kostprijsonderzoek, wat tips om het invullen makkelijker te maken en een handige FAQ. Het is even een klus, vandaar dat we je zoveel mogelijk helpen bij de voorbereiding ervan.

Waarom meedoen?
Om een goed beeld te krijgen van hoe de kostprijzen zijn opgebouwd en welke factoren de variaties in kosten beïnvloeden, is deelname van zoveel mogelijk organisaties essentieel. Zo kan worden onderzocht hoe de kostprijs zich verhoudt tot het toeslagtarief en kan een verklaring worden gegeven in de verschillen in kostprijs.

Meedoen aan het onderzoek is ook nuttig om zicht te krijgen op de eigen boekhouding. Organisaties die deelnemen, kunnen aan het eind van het onderzoek een overzicht van hun eigen kostprijs krijgen. Ook ontvangen zij een benchmark: een vergelijking van de eigen kostprijs met kostprijzen van vergelijkbare organisaties in de kinderopvang. Het ministerie ontvangt alleen geanonimiseerde, samengevoegde data.

Voor een goed inzicht in de variatie is het ook belangrijk dat een brede vertegenwoordiging meedoet: van kleinschalige tot grote organisaties, van stedelijk tot landelijk gevestigd en met solitaire locaties tot actief in kindcentra. Ook de inbreng vanuit de gastouderopvang is hierbij van groot belang. Het Ministerie van SZW en de betrokken sectororganisaties roepen daarom gezamenlijk op om mee te doen.

Casestudies
Onderdeel van het kostprijsonderzoek is een aantal casestudies uit de praktijk die beschreven worden omdat ze specifieke kostenverschillen op locatieniveau goed verklaren.
Biedt jouw organisatie een interessante variatie op locatieniveau en heb je dit goed geadministreerd? Meld je dan aan via kostprijsonderzoek_kinderopvang@seo.nl als je wil meewerken aan de totstandkoming van de casestudies.

Reserveer tijd en bereid je goed voor!
De invultool is zorgvuldig samengesteld en bestaat uit een behoorlijk aantal vragen en velden die ingevuld moeten worden.
Kinderopvangorganisaties met een omzet onder de 3.000.000 euro kunnen de minder uitgebreide invultool invullen. Deze komt automatisch tevoorschijn als bij de betreffende vraag in de invultool wordt gekozen voor een jaarlijkse omzet onder de 3.000.000 euro.
Grotere kinderopvangorganisaties met een omzet hoger dan 3.000.000 euro, moeten rekening houden met een invultijd van minimaal 1 dagdeel tot maximaal 1 dag. Zorg dat je voldoende tijd tot je beschikking hebt.

Zorg dat je in ieder geval de volgende gegevens bij de hand hebt:

  • Gegevens over kosten van personeel, huisvesting, activiteiten en verzorging, vervoer en algemene organisatiekosten (overhead) voor het jaar 2023, bijv. o.b.v. de jaarrekening voor 2023.
  • Gegevens over aantal groepsuren van Pedagogisch Medewerkers, aantal kinderen per opvangsoort en leeftijdssamenstelling van de kinderen.

FAQ en presentaties webinar
Op maandag 11 november vond het webinar van brancheorganisaties BK, BMK en BVOK plaats over het kostprijsonderzoek kinderopvang. De presentatie van het webinar is nu beschikbaar en hieronder te downloaden. Ook vind je een FAQ op de website van SEO. Heb je andere vragen die niet beantwoord worden door de FAQ, bel naar +31(0)6 43 43 64 92 of mail naar kostprijsonderzoek_kinderopvang@seo.nl.

Lid worden