Stint-producent vraagt faillissement aan

29 oktober 2018

Stint-producent vraagt faillissement aan

Stintum BV in Bilthoven heeft faillissement aangevraagd. De onderneming zag naar verluid geen andere uitweg, omdat – in afwachting van de onderzoeksuitkomsten door het ministerie – geen zaken meer kon doen. De minister kondigde aan dat deze bevindingen na het stint-ongeluk zeker tot eind dit jaar op zich laten wachten.

De Stint-producent heeft niet de financiële ruimte om deze periode met een ongewisse uitkomst, te overbruggen. De medewerkers zijn vrijdag geïnformeerd dat de onderneming nu noodgedwongen de handdoek in de ring gooit. Zij hebben nog wel hun salaris van Stintum over de maand oktober ontvangen. Dinsdag doet de rechtbank naar verwachting uitspraak over de faillissementsaanvraag.

De Brancheorganisatie Kinderopvang noemt het een dramareeks voor de sector:

  • Het noodlottige ongeval met de Stint op de spoorwegovergang in Oss was het eerste en grootste drama, waarmee een schok door de sector en heel Nederland ging.
  • De aanhoudende onduidelijkheid over de oorzaak van het ongeluk en het wachten op de onderzoeksuitkomsten van het ministerie, vormt een tweede drama. Want hierdoor verkeert de kinderopvang langdurig in onzekerheid, terwijl extra personele en logistieke inspanningen nodig zijn met hogere kosten. Grootste knelpunt is echter dat het vervoer van kinderen van en naar school er met lopen, fietsen en busjes er niet per definitie veiliger op is geworden. Ook blijven uitjes achterwege. 
  • Het aangekondigde faillissement van de Stint-producent is een derde drama, waarbij ook de sector niet is gebaat. De BK heeft begrip voor de faillissementsaanvraag aangezien de financiële situatie voor de onderneming niet houdbaar is. Bijzonder spijtig is dat hiermee tevens de hoop vervliegt om – op basis van de onderzoeksuitkomsten en lopende initiatieven met de TU – op afzienbare termijn te komen tot een verbeterde versie van dit elektrische vervoermiddel.

In 2011 zijn de ondernemers gestart met de ontwikkeling en productie van de Stint. Aanleiding was dat kinderen vaak met taxibusjes uit school werden gehaald en naar de naschoolse opvang gebracht. Dit zorgde voor drukke en onoverzichtelijke verkeerssituaties rondom scholen. Met de voorlopige schorsing van de Stint, zijn we terug bij af. De Brancheorganisatie Kinderopvang betreurt al deze gebeurtenissen en blijft zich inspannen om te komen tot veilig, voor iedereen toegankelijk en efficiënt vervoer, bij voorkeur in een autoluwe schoolomgeving.