Peuters met een risico op (taal)achterstand kunnen vanaf 2,5 jarige leeftijd naar de voorschoolse educatie (VE). Onderzoek wijst uit dat juist de eerste duizend dagen van een kind cruciaal zijn voor de verdere ontwikkeling. Het is dus belangrijk om zo vroeg mogelijk ontwikkelingsstimulering en ondersteuning te bieden. Binnen de kaders voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid is aandacht voor de 0- tot 2,5-jarigen niet verplicht, maar het kan wel een essentiële bijdrage leveren aan hun ontwikkeling. In dit online inspiratiecollege staan we stil bij het waarom, wat en hoe.
Programma
Taaldeskundige Kees Broekhof start met een minicollege. Voor Vinci toponderwijs stelde hij onlangs een literatuurstudie samen over taal- en cognitieve stimulering van 0-2,5 jarigen.
Vervolgens zoomen we in op een praktijkvoorbeeld. Els ter Steege vertelt hoe ZorgDat in Harderwijk zich al meer dan 20 jaar inzet voor de jongste kinderen en hun ouders. Zij doen dat met het programma SamenSpel. In het programma is ruimte voor vragen en uitwisseling.
Voor wie
Het inspiratiecollege is bedoeld voor OAB-beleidsambtenaren van gemeenten en pedagogisch beleidsmedewerkers en managers van VE-aanbieders en jeugdgezondheidszorg.
Wanneer
De online bijeenkomst vindt plaats op maandag 6 februari van 15.00 tot 16.30 uur.
Aanmelden
Aanmelden voor de bijeenkomst kan via het inschrijfformulier op de website van Sardes. Daar kun je ook je vraag of wens voor de bijeenkomst aangeven.
Heb je nu al een vraag over de bijeenkomst? Daarmee kun je terecht bij Iris Wierdsma (Sardes) of Anne Ketelaar (Oberon).
Organisatie
Het online inspiratiecollege wordt georganiseerd door het Ondersteuningstraject voor VE-aanbieders en gemeenten. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.