Sinds eind juni is Dienst Toeslagen gestart met een nieuwe pilot. Ongeveer 4.500 ouders krijgen een brief van Toeslagen, omdat zij hebben geconstateerd dat er een verschil is tussen het aantal uren kinderopvang dat deze ouders afnemen volgens de kinderopvangorganisatie en het aantal uren dat bij Toeslagen bekend is. In de brief vraagt Toeslagen deze ouders om de uren zelf aan te passen. Als ouders dit niet doen, dan past Toeslagen het aantal opvanguren aan. Dit is ook voor jou als houder belangrijk om te weten, zodat je ouders die deze brief krijgen en hier vragen over hebben, zo nodig kunt helpen.
Wat houdt de pilot muteren in?
Het gebeurt nu nog te vaak dat burgers geld terug moeten betalen, omdat ze te veel toeslag hebben ontvangen. Dit leidt soms tot financiële problemen bij toeslaggerechtigden. Dit is de reden dat Dienst Toeslagen een programma is gestart om (hoge) terugvorderingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Er is een verschil tussen het aantal uren kinderopvang wat ouders afnemen volgens de kinderopvangorganisatie en het aantal uren dat zij hebben opgegeven in de aanvraag van de kinderopvangtoeslag. Dienst Toeslagen verstuurt al meerdere jaren brieven aan ouders waarin wij hen vragen om de uren aan te passen. Deze pilot betekent een nieuwe vervolgstap in die werkwijze, namelijk dat Dienst Toeslagen de gegevens gaat aanpassen als de ouders dat niet doen. We hebben namelijk gemerkt dat veel ouders geen wijzigingen doorvoeren, ook niet na een verzoek per brief.
Wat staat er in de brieven van de pilot?
In deze nieuwe brieven laat Toeslagen de ouders weten welke afwijking zij zien in de uren van de opvang. De ouder kan het dan zelf aanpassen en in dat geval voert Toeslagen geen wijziging meer door. Ook als ouders naar de Belastingtelefoon bellen en bijvoorbeeld aangeven dat de uren in hun aanvraag wel kloppen, dan onderneemt Toeslagen geen verdere acties. Maar doet de ouder niets binnen de termijn die in de brief staat, dan past Toeslagen het aantal uren aan. Is de ouder het hier niet mee eens, dan kunnen zij dit zelf weer wijzigen via MijnToeslagen of via de app Toeslagen.
Belangrijk om te weten voor ouders
- De ouder krijgt in totaal twee keer een brief voordat de toeslag wordt aangepast;
- Bij vragen kunnen ouders bellen met de Belastingtelefoon;
- De ouder heeft altijd de mogelijkheid om een wijziging die door Dienst Toeslagen wordt gedaan, weer te corrigeren. De ouder kan de aanpassing door Dienst Toeslagen ook weigeren;
- Na de bevestiging van de mutatie heeft de ouder nog twee weken de tijd om alsnog de aanvraag te wijzigen of aan te geven niet akkoord te gaan met de voorgestelde wijziging van Dienst Toeslagen, zodat het voorschot niet verandert;
- Na verwerking van de mutatie kan de ouder alsnog de gegevens wijzigen en wordt dit in een volgend voorschot verwerkt;
- Het voorschotbedrag wordt nooit verhoogd; de ouder krijgt dus niet méér toeslag. Het gaat om waarschijnlijk te hoge aanvragen die worden verlaagd, zodat de ouders minder toeslag ontvangen en daardoor geen of een minder hoge terugvordering krijgen.
Dienst Toeslagen heeft met deze pilot als doel om mensen te behoeden voor hoge terugvorderingen. Want als het ontvangen bedrag aan kinderopvangtoeslag aan het einde van het jaar klopt met het bedrag van de definitieve toekenning (waar de ouders recht op hebben), hoeven zij niets terug te betalen.
Er wordt vanaf augustus ook een pilot gestart voor het muteren van inkomensgegevens, als er een grote afwijking is tussen het feitelijke en het geschatte inkomen. Het kan zijn dat sommige ouders hierover ook een brief ontvangen.