Op het radio1journaal woensdagavond 22 december werd BK-directeur Emmeline Bijlsma gevraagd hoe het nu verder zal gaan, nadat de zaak door BK is gewonnen. Ze vertelde dat er jarenlang door kinderopvangorganisaties kosten zijn gemaakt om vervangend vervoer te regelen.
Op de vraag of zij denkt dat de schadevergoeding een punt van onderhandeling zal worden, bevestigde Bijlsma: “Ja, ik vrees dat dat inderdaad wel een vorm van onderhandeling zal zijn. Waarbij wij het ministerie bij dezen alvast oproepen om daar toch echt ruimhartig naar te kijken, want we hebben drie jaar natuurlijk ook nog allerlei juridische kosten moeten maken. Er is veel ellende veroorzaakt door het handelen van het ministerie. Het lijkt me op zijn plaats als ze daar nu op een ruimhartige manier een einde aan maken. We zullen die gesprekken natuurlijk gewoon op een prettige manier ingaan en ik hoop dat we echt heel snel dit gewoon kunnen afronden.”
Luister en/of kijk hier het hele gesprek of lees het interview:
Niet alleen de fabrikant krijgt een schadevergoeding maar ook de kinderdagverblijven dus, blij mee is misschien niet helemaal goed in dit verband, maar toch, u zag het aankomen?
“ Nou in deze kwestie is het altijd heel lastig om te zien aankomen wat er precies gaat gebeuren. Kijk, we hebben ons drie jaar hard gemaakt voor een zorgvuldige en een rechtvaardige en proportionele handelswijze van de overheid in een hele emotioneel beladen zaak en de uitspraak van de Raad van State die komt daar voor een heel groot deel aan tegemoet. Schadevergoeding is dan een soort uitingsvorm van bijna een excuus: het is niet zo goed gegaan, dus nu moet je wat schade vergoeden. Daar zij we blij mee. Het is nog niet helemaal rechtgezet, zeg maar. Maar goed: count your blessings.
U bent tevreden, laten we dat dan zo formuleren.
Ja, laten we het zo formuleren.
Wanneer komt een kinderdagverblijf eigenlijk in aanmerking voor die schadevergoeding?
Ja, dat zullen we nog helemaal met het ministerie moeten bespreken. De minister heeft ooit een onderscheid gemaakt tussen Stints met een lichte en een zware motor. En wij vonden dat een formalistisch, juridisch trucje eigenlijk om onze sector buitenspel te zetten, want 95% van de Stints die wij gebruikten had die zware motor. En de minister zei: ‘Ja, die had eigenlijk nooit de weg op gemogen.” Het jammere dus van de Raad van State is dat die zegt: “Ja dat klopt, dat vinden wij eigenlijk ook.” En het fijne is weer dat de Raad van State zegt: “Maar toch, hoor je ook daar wel iets van een tegemoetkoming te geven, want hoewel het misschien juridisch niet helemaal dicht te maken is, heeft het handelen van de minister wel feitelijk tot heel veel schade geleid.” We zullen vervolgens in gesprek moeten met het ministerie en het ministerie heeft gelukkig ook al aangegeven dat ze dat ook gaan doen. En met elkaar gaan bespreken hoe zo’n schadevergoeding er dan uit moet zien en of er nog een onderscheid moet zijn tussen de lichte en de zware motor. Wij vinden van niet, vanzelfsprekend. En welke punten we daar allemaal mee in beschouwing nemen.
Wel raar eigenlijk want die zwaardere die mochten, hoor ik u zeggen, eigenlijk helemaal de weg niet op?
Dat zegt de minister! De rechtbank die eerder uitspraak deed, begin dit jaar, zei dit is inderdaad een juridisch formalistisch trucje van de minister daar gaan we niet in mee, die hadden wel degelijk ook gewoon de weg op gemogen. En de Raad van State zegt nu: Ja, nee, toch niet, als je heel nauwkeurig kijkt naar alle regeltjes en alle stukjes van de minister, ja dan had ze wel gelijk dat die niet de weg op hadden gemogen. Ik zeg dan weer, nou als er twee rechters, of eigenlijk zes rechters zo lang naar moeten kijken en zo veel van mening verschillen, dan kan je op zijn minst toch wel zeggen dat het besluit van de minister toentertijd niet heel erg helder is geweest.
Wat kost een Stint?
Een Stint kost ongeveer 10.000 euro.
Is dat dan ook de schade die de kinderdagverblijven hebben geleden?
Nou, we hebben in ieder geval die schade geleden, want we hadden een Stint gekocht voor 10.000 euro en die Stint werd ineens waardeloos, die mochten we niet meer gebruiken. Toch alsof jouw auto van je wordt afgenomen, zo van nou bij nader inzien vinden we toch dat die niet veilig genoeg is of de regels voldeden niet. Daarnaast hebben we heel veel kosten moeten maken voor het vervangend vervoer want we hebben heel lang: maanden, jaren eigenlijk allerlei alternatieve vervoermiddelen in moeten zetten. Zo moet je denken aan het huren van busjes en het huren van taxi’s en dat kost natuurlijk handen vol geld. En we hebben dat heel lang gedaan omdat we heel lang hebben gewacht totdat de nieuwe Stint die aan allerlei nieuwe regeltjes moest voldoen, de weg op mocht.
Maar is er niet een bedrag vastgesteld nu? Alleen dat u recht heeft op een schadevergoeding en daarover gaat vanaf nu onderhandeld worden of hoe moet ik dat voor me zien?
Ja, ik vrees dat dat inderdaad wel een vorm van onderhandeling zal zijn, waarbij wij het ministerie bij deze alvast oproepen om daar toch echt ruimhartig naar te kijken, want we hebben drie jaar, ook natuurlijk allerlei juridische kosten nog moeten maken. Er is veel ellende veroorzaakt door het handelen van het ministerie. Het lijkt me op zijn plaats als ze daar nu op een ruimhartige manier een einde aan maken. We zullen die gesprekken natuurlijk gewoon op een prettige manier ingaan en ik hoop dat we echt heel snel dit gewoon kunnen afronden.
Goed, we blijven volgen hoe dat dit zich blijft ontwikkelen, hartelijk dank Emmeline BIjlsma