Woest Zuid Amsterdam eerste gebruiker nieuwe model BSO Bus

01 december 2020

Woest Zuid Amsterdam eerste gebruiker nieuwe model BSO Bus

Het nieuwe model van de Stint, de BSO-bus, is vandaag gepresenteerd bij Woest Zuid in Amsterdam. “We zijn ervan overtuigd dat dit de meest duurzame, de veiligste en meest praktische manier is om kinderen van school te halen en naar Woest Zuid te vervoeren. Met dit voertuig kunnen we weer met de kinderen op zoek naar vrijplaatsen in de stad die normaal gesproken niet bereikbaar zijn. Dit nieuwe model van de Stint is onderdeel van onze missie: kinderen in beweging brengen”, legt Floris Dijkslag van Woest Zuid uit.

Op de 18 locaties van de buitenschoolse club in Amsterdam worden deze week 28 van deze elektrische bolderkarren in gebruik genomen. Onlangs werd dit nieuwe model van de Stint toegelaten op de weg  door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. . Het voertuig stond twee jaar stil nadat een elektrische bolderkar in botsing was gekomen met een trein. Opvallende wijzigingen  ten opzichte van het vorige model zijn de achteruitkijkspiegels, kantelbeveiliging, rolbeugels, een extra remsysteem, nieuwe gordels, een bestuurderssteun en een sta plateau met bestuurdersdetectie

Ook directeur Emmeline Bijlsma van Brancheorganisatie Kinderopvang is positief: “De afgelopen twee jaar moesten kinderopvangorganisaties busjes inzetten, lopen of fietsen met een hele slinger kinderen erachteraan, wat niet altijd veiliger is. We hebben ons daarom altijd ingezet voor een terugkeer van de nieuwe BSO-Bus. Fijn dat dat nu eindelijk zo ver is. Naast alle veranderingen die zijn aangebracht aan het vervoermiddel zelf, hebben we als sector ook afspraken gemaakt die het vervoer van kinderen nog veiliger maken, zoals de verplichte rijtraining voor bestuurders en het gebruiken van veilige routes. Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van Woest Zuid.”

“De afgelopen twee jaar hebben we de kinderen met autobusjes moeten vervoeren. Dit sloot minder goed aan bij onze missie. Het vervoer met busjes was daarnaast minder veilig, vervuilender en niet praktisch. We hebben de afgelopen periode vaak van ouders en kinderen de vraag gekregen of er al zicht was op een nieuw model van de Stint of een vergelijkbaar alternatief. Vanaf deze week krijgen al onze medewerkers, de Woeste Werkers, een speciale training die afgesloten wordt met een examen. Hierna mogen zij de weg op”, legt Dijkslag uit.

“Het is fijn dat vervoersproblemen binnen de kinderopvang weer opgelost kunnen worden en dat de BSO bus hier onderdeel van uitmaakt.”, vertelt fabrikant Edwin Renzen. Dijkslag:  “We zijn geen standaard BSO, maar een club. Wij hebben daarom een eigen naam gekozen: de E-Woest! Woest Zuid gaat met de E-Woest naar plekken in de stad waar kinderen in hun eigen wereld kunnen bewegen en beleven. Waar ze kunnen rennen en uitblazen, klimmen en springen, uitglijden en weer opkrabbelen. Zo draagt De E-Woest bij aan de gezonde ontwikkeling van kinderen.” 

Gerelateerde dossiers Personenvervoer