Corona Logboek: Gastouderbureau Snoesje

07 mei 2020

Corona Logboek: Gastouderbureau Snoesje
#BKinactie

In deze rubriek reizen we (momenteel digitaal en telefonisch) door het land om verhalen uit de sector op te halen. Verhalen over ondernemerschap, over unieke initiatieven en (gemeenschappelijk) problemen. Want er gebeurt veel en we kunnen van elkaar leren. Reageren? Mail naar shula@kinderopvang.nl

Deze keer: Wat gebeurt er bij de Gastouderopvang? Ik sprak met Patricia Schoppers, eigenaar van Gastouderbureau Snoesje. Ze runt het bureau samen met haar man Roel, vanuit Haaksbergen/Enschede.

“We hebben zo’n 260 gastouders bij ons bureau, en daarmee bieden we in de regio Twente en de Achterhoek gastouderopvang aan ruim 1000 kinderen van 0-4 jaar oud en ook wel BSO van 0-12.

Onze rol als bemiddelaar veranderde door corona opeens. Vanaf de aankondiging van de maatregelingen voorzagen we vooral in informatievoorziening. De gastouders werden platgebeld door hun vraagouders, en wij weer door onze gastouders. Veel was nog onduidelijk die eerste week. Dat was hectisch, we zijn weleens tot 12uur s ’avonds bezig geweest met gemoederen sussen en vragen beantwoorden. Dat is een nieuwe uitdaging, en het loopt allemaal behoorlijk goed, maar het is ook vermoeiend.

De vragen van gastouders lopen uiteen. Wanneer moet ik kinderen weren? Moeten ouders bewijzen dat ze vitale beroepen hebben? En wat als dat niet zo blijkt te zijn, zit ik dan fout? Maar ook: Welke uren ze moet ik doorschrijven? Wat zijn extra uren bij noodopvang?

De meeste ouders zijn gelukkig begripvol, we krijgen over het algemeen heel positieve reacties. Ze willen ook vaak hun gastouder steunen, dat is mooi. Tegelijkertijd merk je ook dat ze het zwaar hebben. Een enkele keer werden we gebeld door een gefrustreerde ouder die niet begreep waarom ze de opvang moesten doorbetalen, of door ZZP’ers die niet weten of ze hun rekeningen nog kunnen betalen.

Er zitten momenteel zo’n 200 tot 300 kinderen in de noodopvang, dat is veel ja. Een groot van onze vraagouders hebben flexibele opvang nodig omdát ze in de zorg werken of andere vitale beroepen hebben.

We zitten van Almelo tot Doetinchem en alles daartussenin. Dus naast informatievoorziening moesten wij veel tijd spenderen aan achterhalen wie er in welke week hoeveel noodopvang had geboden, en dat dan doorgeven aan de ongeveer 20 gemeentes waarin onze gastouders zich bevinden. We hebben daar iemand op gezet die daar een dag per week mee bezig was.

Deze week zijn we nog veel bezig met het afronden van de betalingen, er zijn veel vragen over de facturatie. Ook de informatievoorziening gaat door. Eerder hebben we al een bericht aan gastouders gestuurd; hoe moet je je opvang inrichten? Welke richtlijnen volg je? Welke dingen kun je ophangen? We zijn ook bezig met een brief aan ouders met wat we van hen verwachten; hoe zij de richtlijnen kunnen volgen.

De gastouders zijn kleine ondernemers. We kunnen niet alle locaties langs om te checken of ze zich wel aan de richtlijnen houden. Gelukkig hebben we heel goed contact met onze gastouders. We doen belrondjes om iedereen er bij te houden en te informeren of alles duidelijk is rondom de nieuwe maatregelen. Van sommigen denk je: ‘die zal nooit vragen stellen, maar redt ze het allemaal wel?’ Andere gastouders bellen juist als er zaken niet helemaal duidelijk zijn.

Ze vinden dat contact heel prettig. We kregen allemaal kaartjes van die gastouders, dat ze zo blij waren dat ze op ons terug kunnen vallen. Ja, daar doe je het voor natuurlijk.”

Wil je dat we ook bij jou langskomen? Heb je een mooi initiatief? Een creatieve oplossing voor een probleem of juist een prangende vraag aan je collega’s uit de sector? Mail naar Shula Tas: shula@kinderopvang.nl