Convenant maakt herintroductie Stint mogelijk

16 april 2019

Convenant maakt herintroductie Stint mogelijk

Minister Cora van Nieuwenhuizen verklaarde zich vanmiddag bereid tot een convenant met de sector om te komen tot een snellere herintroductie van een technisch nieuwe Stint. Wetgeving zou twee jaar duren en dat vinden vrijwel alle partijen te lang. Het convenant, waarvoor Brancheorganisatie Kinderopvang mee de basis legde, vormt een tandem met de nieuwe Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen.

Via het convenant met de sector ontstaat nu eindelijk concreet zicht op de ingebruikname van een nieuwe versie van de Stint. En dat is belangrijk, want de huidige alternatieven zijn niet perse veiliger. Het convenant zal regels omvatten over een verplichte training en rijvaardigheidstoets met de Stint, verkeerskennis en veilige routes. Ook bij invulling van 8 of 10 passagiers moeten we elkaar zien te vinden, aldus de minister. Het moet wel een stevig en afdwingbaar convenant zijn, zo gaf zij aan, waar iedereen aan mee doet. Als ook de technische wettelijke keuringsprocedure van de stint en het ombouwen deze zomer voorspoedig verlopen, dan kan de nieuwe versie in het nieuwe schooljaar de weg op.

De Brancheorganisatie Kinderopvang is content met de constructieve houding van de minister. Voorzitter Felix Rottenberg en directeur Magda Heijtel voerden in de aanloop naar dit zogenoemde ‘Algemeen Overleg’ wederom talrijke gesprekken met Kamerleden. Daarbij maakte hij in woord en beeld duidelijk dat een aangepaste Stint in veel gevallen beter inpasbaar is in de bedrijfsvoering en veiliger dan de huidige vervoersoplossingen. In de lobby was de expertise van onze leden Gaby Alberts van Berend Botje,, Matthijs de Gruijter van Struin BV, Wilma Hendrix van Kinderopvang in Dongen en Emmeline Bijlsma van Montris zeer effectief. Rottenberg: ‘Iedereen wil kinderen veilig vervoeren en daarom ben ik blij dat we vanuit de praktijk van onze leden overtuigende voorbeelden konden aandragen. Dit convenant biedt de sector ruimte (en verantwoordelijkheid) tot zelfregulering. Het overbrugt de periode tot er een nieuw wettelijk kader voor bijzondere bromfietsen, waaronder de Stint, is vastgelegd.’

Voorzitter Felix Rottenberg van de BK ging bij EénVandaag verder in op de Stint, dit naar aanleiding van het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer:  https://www.npostart.nl/AT_2114294 (vanaf minuut 15).

Gerelateerde dossiers Politiek & Wetgeving Personenvervoer