Pilot PEPP: een ingezonden mail door drie leden van de AGOOP

28 maart 2017

Pilot PEPP: een ingezonden mail door drie leden van de AGOOP

In vervolg op de ALV/Ledenconferentie van 9 maart hebben drie leden van de Adviesgroep Ontwikkeling Opleiding Professionals (AGOOP) een mail ter attentie van het bestuur van de Brancheorganisatie Kinderopvang verzonden. Hieronder volgt de verkorte versie van de mail.

‘Met veel enthousiasme volgden wij het inspirerende programma en het praktische voorbeeld van samen- en netwerken dat ons werd geboden op de ALV.

Wij, drie leden van de AGOOP, waren blij dat Martijn Aslander dit brede podium kreeg. PEPP, het permanente educatiemodel dat de AGOOP mee ontwikkeld heeft, heeft zich gemeten aan het lijstje voor de toekomstige werknemer dat Martijn ons gaf. Maar voor je je op dat doel kunt richten, wat de juiste basis voor onze werknemers en voor ‘onze’ kinderen moet worden en hoe je dat uitwerkt, is er eerst een andere stap te zetten.

Bij de AGOOP-leden en hun bedrijven is dit kwartje gevallen: maatschappelijk ondernemen op het gebied van de Ontwikkeling van het Jonge Kind, vraagt in elk geval om management dat zelf die nieuwe toekomst voorleeft. Het ‘rijtje van Aslander' waar de nieuwe werknemer aan moet voldoen: snel van geest, flexibel, open minded, nieuwsgierig, met lef en lief is een mooi concreet setje eigenschappen om je als gehele organisatie aan te meten.

Het maatschappelijk ondernemen dat Felix Rottenberg aan de orde bracht, betekent tegenwoordig ook dat je zichtbaar de verantwoordelijkheid neemt om, naast jezelf, ook je werknemers voortdurend en meetbaar te laten bijleren. Zo kunnen ze 'hun' kinderen op basis van de beste kennis en inzichten  begeleiden bij hun ontwikkeling in deze tijd. Moderne employability- en kind-ontwikkeling: dat gaat in ons vak heel goed samen, dat is lief én slim. En het werkt, dat hebben wij bij onze deelnemers gezien.

Verbinden we Martijn met Felix, dan zoek je als slimme werkgever een web-based aanpak. Je wilt snelheid, low cost en maximale effectiviteit. Het is lief én slim om betrouwbare shared services in Research & Development te organiseren, dat scheelt ons allen in kosten. Opleiden is immers duur en het is belangrijk dat ons product betaalbaar blijft en dus toegankelijk voor alle kinderen.

Het door PEPP gekozen kennis-transfermodel toont lef: het ondersteunt het eigen leerproces van de organisatie met het aanbieden van inhoud, proefopdrachten en eindtoetsing. Het feitelijke leerproces begeleidt PEPP niet. Samen informeel leren met collega’s blijkt namelijk veel effectiever, efficiënter en plezieriger(!) te zijn dan in je eentje studeren. We zijn open minded: samen leren werkt. Samenwerking wordt door PEPP gestimuleerd en digitaal gefaciliteerd. En daar wil je mee gezien worden – de nieuwste, erkende vakkennis altijd bij de hand op je smartphone! Dat is heel handig als je kennis met ouders wilt delen.

Met de gezamenlijke ervaring op opleidingen, van in de branche goed bekend staande bedrijven, hebben wij PEPP ontworpen en laten vullen met een eerste reeks innovatieve modules. PEPP-bèta moet het eigenlijk heten, zei Aslander, want het is Nooit Af. Net als leren, ontwikkelen, ontdekken nooit af is.

Doordat we nieuwsgierig waren, hebben we in de pilot veel geleerd. Ook veel waarvan we niet wisten dat we het niet wisten. Over het brein, hoe het werkt, zich ontwikkelt en hoe het leert. Over PE, wat het is en hoe het werkt. De AGOOP-leden die PEPP hebben uitgeprobeerd, geven ons terug dat we iets belangrijks en vernieuwends brengen. En natuurlijk ondervinden we ook weerstand. Er zijn nog veel oude beelden en er is angst over leren, toetsen, over e-learning – maar aan die oude beelden voldoen we niet als je samen aan de slag gaat. Het vraagt nieuwsgierigheid en lef om je even in dit verhaal te verdiepen. Maar je zult zien dat PEPP hierbij helpt.

De PEPP manier van werken is vernieuwend voor deze sector en misschien ongemakkelijk voor traditionele opleidingsaanbieders - maar hey – dit is 2017. De wereld vraagt om vernieuwing van het onderwijs. Aslander gaat daar zelfs een boek over schrijven.

De sector zelf vraagt ook om kwaliteit en innovatie, dat heeft de PEPP-pilot al voor ons klaargezet. Betaalbaar en volgens de beste inzichten uit theorie en praktijk. Het zal ons werkgeverschap moderner en aantrekkelijker maken in vergelijking met andere sectoren, zoals de ouderenzorg, die in dezelfde krappe MBO-leerling vijver vissen.

De wereld beweegt snel, we hopen op zeer korte termijn onze nieuw opgebouwde inzichten met jullie te mogen delen. Wij vertrouwen erop dat onze gezamenlijke inspanningen zullen bijdragen aan een sterkere sector. PEPP komt voort uit slimme, lieve samenwerking met lef. Wij willen onze collega-leden namens de AGOOP op deze manier uitnodigen om mee te doen.’

Gerelateerde dossiers Permanente Educatie