9 januari 2025

Nieuwe infographic beschikbaar van rapport LKK over kindervaringen

Meestal zegt proceskwaliteit in de kinderopvang iets over de kwaliteit van de groep. Maar daarbij blijft mogelijke variatie binnen de groep onderbelicht. Individuele kinderen in de groep kunnen verschillende ervaringen hebben, blijkt ook uit eerder onderzoek. Dus kijken naar kwaliteit op basis van de ervaringen van individuele kinderen geeft een aanvullend perspectief op kwaliteit. Onlangs publiceerde Team LKK in een nieuw rapport, gebaseerd op ruim 3800 videofragmenten van individuele kindobservaties. Ook is er een infographic gepubliceerd die het rapport samenvat.

In het nieuwe rapport van het consortium van de Universiteit Utrecht en Sardes wordt aandacht besteed aan de ervaringen van individuele kinderen in de Nederlandse kinderopvang 2017-2023. Met de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK) meet het consortium vanaf 2017 de kwaliteit in de vier typen kinderopvang in Nederland: kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Dit rapport gaat over de ervaringen van kinderen die zijn geobserveerd op basis van filmopnamen. Dit rapport richt zich op de kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang omdat de filmopnamen alleen in deze opvangtypen zijn gemaakt.

Belangrijkste bevindingen

  • Individuele kinderen ervaren grote verschillen in kwaliteit. Niet alle kinderen krijgen dezelfde mate van aandacht en stimulering, ook niet binnen dezelfde groep. Voor sommige kinderen blijkt dat zij vrijwel geen interacties hebben met de medewerkers en/of de andere kinderen.
  • Ook voor welbevinden zien we uitersten: er zijn binnen dezelfde groep kinderen met een laag welbevinden en kinderen met een hoog welbevinden. Kinderen die meer positieve interacties hebben met pedagogisch medewerkers, hebben een hoger welbevinden. Het welbevinden is ook hoger naarmate kinderen meer positieve interacties met andere kinderen hebben, vooral in de buitenschoolse opvang.
  • Ook de speel/werkhouding van kinderen is hoger wanneer zij meer positieve interacties hebben met pedagogisch medewerkers en met andere kinderen.
  • Dus interacties zijn essentieel voor kinderen, voor hun welbevinden maar ook voor de betrokkenheid die ze laten zien in spel en (routine) activiteiten.

Lees het rapport hier.

Bekijk hier de infographic.