In een land met 20 fracties in de Tweede Kamer is het niet verwonderlijk: een branche met meerdere brancheorganisaties. Of het goed is voor de branche? Daar gaat dit stuk niet over. Vandaag staat er een artikel in Management Kinderopvang over de twee grootste brancheorganisaties: BK en BMK. Er zijn veel overeenkomsten tussen ons, we zien elkaar op meerdere dossiers en werken ook actief samen. We benadrukken deze overeenkomsten vaak. Er zijn echter ook grote verschillen. Deze verschillen hebben met name betrekking op de inrichting van het stelsel en de wijze van samenwerking met het onderwijs. In dit stuk zetten we de verschillen feitelijk op een rij. Vanzelfsprekend is dit geschreven vanuit ons perspectief.
Stelsel
De hervorming van het kinderopvangstelsel houdt ons allemaal druk bezig. Per 1 januari 2025 moet er, volgens het Coalitieakkoord (CA), een nieuw stelsel liggen. Het CA gaat over een aantal aspecten van hoe we de nabije toekomst met elkaar inrichten. De verschillen en overeenkomsten tussen BK en BMK gaan over het totaalplaatje op lange termijn.
BK |
BMK | |
Toegang |
Toegang voor alle kinderen, ongeacht of ouders werken of niet |
Toegang voor alle kinderen, ongeacht of ouders werken of niet |
Aanbieders |
Hybride stelsel van profit en non-profit, ingebed in een stelsel met stevige waarborgen waarbinnen profit en non-profit optimaal functioneren |
Alleen non-profit |
Financiering |
Betaalbare kinderopvang met een dekkend uurtarief van de overheid, gratis voor de laagste inkomens (tot 1,5 à 2 keer modaal), eigen bijdrage hogere inkomens |
Gratis voor iedereen, financiering zoals lumpsum vergelijkbaar met het onderwijs |
Wijze van implementatie/transitie |
Transitie moet behapbaar zijn, continuïteit en kwaliteit staan voorop. Net als een fysiek infrastructuurproject is een lange termijn planning van 10-12 jaar nodig |
Zo snel mogelijk onomkeerbare stappen zetten richting een basisvoorziening |
Samenwerking met het onderwijs
Kinderopvang en onderwijs zitten vaak fysiek dicht bij elkaar. Ook inhoudelijk wordt er op veel plekken samengewerkt. Hoe zien branchepartijen de positie van de kinderopvang in het onderwijsveld?
BK |
BMK | |
Relatie tot het onderwijs 0-4/6 jaar |
Kinderopvang is een vak, relatie met onderwijs op basis van gelijkwaardigheid en level playing field, kinderopvang verdient een eigen zelfstandige plek en functie in ons stelsel. |
Kinderopvang als onderdeel van het onderwijs, in integrale voorzieningen en met collectieve financiering. |
Relatie tot het onderwijs 4/6 – 12 jaar |
Kinderopvang is een vak, relatie met onderwijs op basis van gelijkwaardigheid en level playing field, intensieve samenwerking kan prachtig zijn, maar het is geen heilige graal. Voor veel kinderen is het een toegevoegde waarde om meerdere plekken te hebben om op te groeien. |
Kinderopvang als onderdeel van het onderwijs, in integrale voorzieningen en met collectieve financiering. |
Klik hier voor het artikel in Management Kinderopvang.