Uitstel verplichte gegevenslevering door houders t.b.v. kinderopvangtoeslag

05 januari 2021

Uitstel verplichte gegevenslevering door houders t.b.v. kinderopvangtoeslag

De Belastingdienst Toeslagen heeft alle kinderopvangondernemers (houders) geïnformeerd over de verplichte maandelijkse levering van opvanggegevens vanaf 1 januari 2021. De datum waarop de verplichting ingaat, is uitgesteld. Dit betekent dat de overgangsperiode verlengd wordt.

De verplichting gaat later in 
De regelgeving rond de verplichting is vertraagd. Daarom gaat de verplichting nog niet vanaf 1 januari 2021 gelden. De overgangsperiode voor kinderopvangorganisaties om geleidelijk de gegevenslevering in te richten, is nu verlengd. Hierdoor is er ook meer tijd om eventuele problemen samen met de kinderopvangorganisaties op te lossen. Wanneer het leveren wel verplicht is, is op dit moment nog niet bekend. 

De maandelijkse levering is nu al belangrijk
Begin 2020 is de overgangsperiode voor het maandelijks leveren van opvanggegevens gestart. Ondanks dat de maandelijkse levering dus nog niet verplicht is, geeft al bijna 90% van de kinderopvangorganisaties maandelijks opvanggegevens door. Het team van het verbetertraject Kinderopvangtoeslag laat weten daar blij mee te zijn. Zij vragen de organisaties daarmee door te gaan. Met die actuele gegevens kan namelijk de dienstverlening aan ouders verbeteren. Ouders kunnen eerder herinnerd worden een wijziging door te geven als de maandgegevens en kinderopvangtoeslaggegevens ver uit elkaar lopen. Op die manier kunnen ouders de juiste toeslag krijgen en wordt de kans kleiner dat ouders een deel van de toeslag moeten terugbetalen.